Bismillahirrahmanirrahim~
Dengan nama Allah
yang maha Pemurah lagi maha penyayang... (^_^)
Assalamualaikum w.b.t.
Bersama murid pemulihan di SK Setiawangsa |
Kanak-kanak Pemulihan Khas
Merupakan pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran dalam 3M
iaitu membaca, menulis dan mengira disebabkan oleh faktor-faktor tertentu.
Pelajar-pelajar ini lambat menguasai sesuatu kemahiran yang disampaikan kepada
mereka. Murid-murid ini juga mempunyai pencapaian yang rendah berbanding
murid-murid lain yang sama peringkat persekolahan dengan mereka.
Oleh itu, tindakan pemulihan perlu diberikan dengan segera bagi
mengatasi masalah pembelajaran yang berterusan ini. Pendidikan pemulihan
merupakan satu usaha atau perkhidmatan khas yang dilakukan untuk memenuhi
keperluan kanak-kanak yang menghadapi masalah dan kesulitan pembelajaran di
sekolah-sekolah. Tujuan pendidikan pemulihan ini adalah untuk membantu
murid-murid dalam mengembangkan diri dan menunjukkan potensi mereka.
Masalah-masalah Murid Pemulihan
Kanak-kanak yang perlu menjalani program pendidikan pemulihan
biasanya terdiri daripada murid-murid yang kurang bernasib baik dan menghadapi
masalah pembelajaran. Antaranya ialah :
·
Mereka yang mempunyai kelemahan
dalam membaca, menulis dan mengira serta kelemahan dalam daya pemikiran yang
abstrak. Mereka juga tidak mempunyai kemampuan menganalisis sesuatu untuk
membezakan antara yang penting dengan yang kurang penting seperti dalam
kefahaman dan menganalisis teks disebabkan kurangnya daya cipta dan kekurangan
penguasaan kosa kata.
·
Pertuturan yang mempunyai kelemahan
dalam koordinasi pancaindera dengan pemikiran dari segi pengamatan, pendengaran
dan pertuturan.
·
Lemah dalam penerimaan konsep-konsep
yang baru, tidak boleh mengingat kembali, tidak mempunyai akal yang cerdas
serta kurang pengalaman tentang alam sekeliling.
·
Kurang keyakinan diri kerana
dikuasai oleh perasaan rendah diri, tidak boleh bertindak balas dengan bebas
kerana kelemahan sikap kanak-kanak itu sendiri.
·
Gagal dalam ujian atau peperiksaan
dan lemah / mundur dalam pelajaran. Tercicir daripada sekolah pada peringkat
awal lagi.
·
Ketidakbolehan belajar sesuatu dalam
masa yang terhad.
·
Darjah kecerdasan yang rendah
apabila dibandingkan dengan rakan-rakan sebaya.
Murid-murid pemulihan ini juga dianggap sebagai murid murid yang
gagal menghadapi kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka tetapi
kegagalan mereka tidak boleh dianggap disebabkan oleh kecacatan. Kadangkala
mereka ini diberi label pencapaian rendah yang bermaksud bahawa mereka
memperlihatkan taraf pendidikan yang tidak memuaskan berbanding dengan taraf
pencapaian purata rakan-rakan sebaya mereka atau taraf pencapaian yang diharapkan
bagi murid-murid pada peringkat persekolahan.
No comments:
Post a Comment